پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ


پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ دﻧﻮﻟﺖn

مشخصات فایل پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ

نام نویسنده:
دﻧﻮﻟﺖ
سال انتشار:
2005
تعداد سوالات:
14
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ دارای دو زیر مقیاس هیجانهای منفی و بازداری اجتماعی می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ

روش نمره گذاری پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ

پزشکان از زمانهای قدیم عوامل روانی را در بیماری های جسمی- روانی بررسی می کردند. از جمله بقراط و جالینوس، هر دو به مقوله تیپ شناسی نظر داشته و مزاج انسان را به چهار تیپ بلغمی، صفراوی، دموی و سوداوی تقسیم کرده اند (آزاد، ۱۳۷۲). تلاشهای روان شناسان در زمینه تیپ شناسی به شکل علمی با فعالیتهای کرچمر و شلدون پیگیری شد. این دو دانشمند معتقد بودند که بین ویژگیهای روانی و جسمی رابطه وجود دارد (کریمی، ۱۳۷۴). فریدمن و رزنمن (۱۹۷۹) در خصوص تأثير شخصیت در بیماریهای قلبی تلاشهای گسترده ای را آغاز کردند که در نهایت به کشف تیپ شخصیتی A منجر شد. این دو بر این اعتقاد بودند که عامل مهم ابتلای افراد به بیماریهای قلبی، تیپ A است. این تیپ ویژگیهایی از قبیل رقابت جویی، پرخاشگری، اضطرار وقت، تقلا برای پیشرفت، مشغله فکری با هدف، شتابزدگی و اضطراب دارد. طبق نظر آنها این گونه رفتار به تدریج منجر به ابتلای این افراد به بیماری کرونری قلب می گردد (روزنهان" و سلیگمن، ترجمه سید محمدی، ۱۳۷۹).

در خصوص تأثیر تیپ A و بیماریهای قلبی، پژوهش های زیادی انجام شده است. نتایج این پژوهش ها ضد و نقیض بودند. بنابر این پژوهش هایی از نوع فراتحلیل انجام شد تا رابطه قطعی این تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پژوهش ها نشان داد که تیپ A با بیماری های قلبی مرتبط نیست (لوه و همکاران، ۱۹۹۸؛ بورگ و همکاران، ۱۹۹۳).

با توجه به نتایج یاد شده دنولت کوششی را آغاز کرد تا تیپ شخصیتی دیگری دیگری را معرفی نماید که با بیماریهای قلبی مرتبط باشد. از این رو دنولت (۱۹۹۸) پرسشنامه های 90-SCL و پذیرش اجتماعی مارلو- کراون را روی تعدادی از بیماران قلبی اجرا کرد و پس از انجام روش تحلیل عوامل، دو زیر مقیاس هیجان های منفی اضطراب، افسردگی و بازداری اجتماعی را استخراج کرد. دنولت نام این مقیاس را پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ گذاشت. 

معرفی پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ

پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ دارای ۱۴ سؤال است که در ۵ حالت درجه بندی شده ليکرت به صورت درست، تقریبا درست، بی نظر، تقریبا غلط و غلط می باشد که به ترتیب نمرات .، ۱، ۲، ۳، ۴ به آن اختصاص می یابد. این مقیاس همان گونه که گفته شد دارای دو زیر مقیاس هیجانهای منفی و بازداری اجتماعی است.

در خصوص پایایی مقیاس ساخته شده از سه روش آلافی کروبناخ، بازآزمایی و دو نیمه کردن استفاده شد که برابر با 85/0، 92/0 و 74/0 بود. روایی همزمان این مقیاس از طریق همبستگی با مقیاسهای GHQ و تعامل اجتماعی گلاس 55/0 و 52/0 بوده است(احمدی مبارکه و همکاران، 1385).

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ

پرسشنامه تیپ شخصیتی D ﺷﺎﻣﻞ ١٤ ﺳﻮال ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ٧ ﻣﺎده آن ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وﻳﮋﮔﻲ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻣﻨﻔﻲ و ٧ ﻣﺎده دﻳﮕﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺎزداري اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ می باشد.این پرسشنامه  بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت به سنجش تیپ شخصیتی نوع D می پردازد.

نمونه سوالات پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ :

1-وﻗﺘﻲ ﻣﺮدم را ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻢ راﺣﺖ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻢ ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻛﻨﻢ.

2-در ﻣﻮرد ﭼﻴﺰﻫﺎي ﻛﻢ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ نگرانم.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه تیپ شخصیتی D دﻧﻮﻟﺖ

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: