پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام


پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام  صفوراییn

مشخصات فایل پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام

نام نویسنده:
صفورایی
نام لاتین:
S.FEQI
سال انتشار:
1388
تعداد سوالات:
79
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
4 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام دارای 3 مولفه اخلاقی، اعتقادی و حقوقی می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام

روش نمره گذاری پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام

خانواده به عنوان كهن‌ترين نظام در جوامع بشري، مناسب‌ترين سازمان براي تأمين نيازهاي جسمي و روان‌شناختي اعضا و بهترين بستر براي پرورش نسلي كارآمد و معتقد به ارزش‌هاي ديني و اجتماعي، زمينه‌ساز تأمين نياز‌هاي اقتصادي، حقوقي و رواني افراد بشر بوده است. در سال‌هاي اخير، نظام خانواده به دليل تحولات فرهنگي، اجتماعي، صنعتي، علمي و ارزشي، با مشكلات متعددي روبه‌رو شده است.1 تزلزل بسياري از سنت‌ها، اخلاقيات، آداب، رسوم و اعتقاداتي كه عامل تقويت، استحكام و تعادل خانواده بوده، به صورت جدي، كارآمديِ خانواده را تهديد كرده است.

منابع ديني ما ـ يعني قرآن و سنت‌ـ ، سرشار از توصيه‌هاي عاطفي، شناختي و رفتاري براي تأمين كارآمدي خانواده است. مجموعه تعاليم اسلامي در مورد خانواده، ما را به نظامي رهنمون مي‌كند كه شاخص‌هاي كارآمدي را در بردارد و پاسخ‌گوي نياز‌هاي مادي و معنوي خانواده است.

در يك طبقه‌بندي كلي، مجموعة تعاليم و معارف اسلام به سه بخش عمده تقسيم مي‌شود؛ بخش اول يك سلسله بينش‌ها و نگرش‌هاي كلي نسبت به جهان، انسان و كل هستي را تشكيل مي‌دهد؛ بخش دوم شامل ويژگي‌ها و خصلت‌هايي است كه يك فرد مسلمان در راه دست‌يابي به كمال، بايد خويشتن را به آنها بيارايد و از اضداد آنها دوري گزيند. اين بخش با عنوان معارف و دستورات اخلاقي اسلام مشهور است؛ بخش سوم به احكام اختصاص دارد. اين بخش شامل دستورالعمل‌هايي است كه به فعاليت‌هاي خارجي و عيني انسان، اعم از فعاليت‌هاي مادي، معنوي، دنيوي، اخروي، فردي و اجتماعي مربوط است. بخش سوم ضامن رعايت حقوق انسان‌هاست.

شاخص بينشي خانوادة كارآمد، به بينش‌هاي ديني اشاره دارد كه براي رشد و كارآيي خانواده ضروري است. ايمان و باورهاي ديني به عنوان يك نگرش اصلي و محوري، به طور مستقيم و غيرمستقيم بر ابعاد شخصيت فرد، مانند هدف زندگي، ابعاد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي زندگي و ديدگاه‌هاي فرد نسبت به شغل، ازدواج، تحصيل و حتي جنبه‌هاي جزئي‌تري مانند: تفريحات، علايق و ترجيحات رفتاري در زندگي اثرگذار است. برای ارزیابی کارآمدی خانواده از پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده صفورایی  استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام

پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده صفورایی دارای ۷۹ سؤال است که توسط صفورایی پاریزی (۱۳۸۸) براساس دیدگاه اسلام تهیه و اعتباریابی شده است. بنابر گزارش صفورایی (۱۳۸۸) ضریب همسانی درونی براساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه (۰/۸۹)، شاخص بینشی (۰/۸۵)، شاخص اخلاقی (۰/۸۹) و شاخص حقوقی (۰/۷۶) می باشد. همچنین، اعتبار پرسشنامه از راه دو نیمه سازی براساس ضریب اسپیرمن براون ( ۰/۸۳) و براساس ضریب دو نیمه سازی گاتمن (۰/۸۳) به دست آمده است.

پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده صفورایی دارای سه شاخص بینشی، اخلاقی و حقوقی است که هر کدام از شاخص های سه گانه دارای مؤلفه هایی هستند که مجموعا ده مؤلفه را تشکیل می دهند. 

همراه فایل دو نسخه کوتاه و بلند پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام صفورایی( 79 سوالی و 60 سوالی) قرار گرفته است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام

 شیوه پاسخگویی به سؤالات به روش لیکرت چهار درجه ای از بسیار کم تا بسیار زیاد است. به گزینه بسیار کم نمره 1، کم نمره 2، زیاد نمره 3 و  بسیار زیاد نمره 4 تعلق می گیرد. هرچه نمره فرد در این آزمون بیشتر باشد نشان می دهد که خانواده او کارآمدتر است و بر عکس.

در سوالات دارای نمره گذاری معکوس، نمره گزینه به این صورت است: گزینه بسیار کم نمره 4، کم نمره 3، زیاد نمره 2 و  بسیار زیاد نمره 1.

نمونه سوالات پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام :

1-در گزينش همسرم، اصل تناسب(كفويت) را رعايت كردم.
2-همسرم نسبت به من اظهار محبت مي‌كند.
3-توجه به مؤاخذه در روز قيامت، مرا از انجام رفتارهاي ناشايست باز مي‌دارد.

قیمت به تومان:
9,900
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه سنجش کارآمدی خانواده از دیدگاه اسلام

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: