پرسشنامه خطاهای شناختی


پرسشنامه خطاهای شناختی میگونیn

مشخصات فایل پرسشنامه خطاهای شناختی

نام نویسنده:
میگونی
نام لاتین:
Cognitive Error Test - CET
سال انتشار:
1380
تعداد سوالات:
50
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه خطاهای شناختی دارای 10 مولفه 1- تفکر همه يا هيچ. 2- فيلتر ذهنی. 3- تعميم افراطی. 4- نتيجه‌گيری عجولانه. 5- برچسب زدن به ديگران. 6- بی‌توجهی به امر مثبت. 7- فاجعه‌سازی . 8- عبارات بايدها . 9- استدلال احساسی. 10- شخصی سازی می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه خطاهای شناختی

روش نمره گذاری پرسشنامه خطاهای شناختی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه خطاهای شناختی

یکی از موارد مهمی که بر فرایند شناختی اثر گذاشته و آن را محدود می کند خطاهای شناختی است، خطاها یا نارسایی های شناختی را می توان به عنوان خطاهای وابسته به ذهن، در انجام دادن کارهایی که به طور طبیعی افراد می توانند آنها را بدون نقص و به طور کامل انجام دهند تعریف کرد. این خطاها از وجود مشکلاتی در ادراک، حافظه و محرک عمل ناشی می شوند (برودبنت و همکاران، ۱۹۸۲). برای سنجش خطاهای شناختی ابزارهای متعددی طراحی شده است که یکی از آنها پرسشنامه خطاهای شناختی برودبنت و همکاران (۱۹۸۲) با 25 سوال، پرسشنامه خطاهای شناختی کودکان و نوجوانان کویین ، پرسشنامه خطاهای شناختی الیس و دیگری پرسشنامه خطاهای شناختی میگونی می باشد.

شناخت، اصطلاح وسیعی است که مربوط به فرایندها و حالتهای ذهنی بوده و شامل توجه، حافظه، اندیشه کردن و فرایند یادگیری می باشد (رهنمای رودپشتی و رستمی مازویی، ۱۳۹۴). در مقابل، خطاها یا نارسایی های شناختی را می توان به عنوان خطاهای وابسته به ذهن، در انجام دادن کارهایی که به طور طبیعی افراد می توانند آنها را بدون نقص و به طور کامل انجام دهند تعریف کرد (دورن و همکاران، ۲۰۱۰). برودبنت و همکاران (۱۹۸۲) برای تعریف نارسایی شناختی از اصطلاح تمام خطاها و لغزشها از جمله خطاهای ادراکی، توجهی، حافظه و عملکردی استفاده کرده اند. برخی از محققین معتقدند خطاهای انسانی در تصمیم گیری ها، از نارسایی های شناختی ناشی می شوند که در یک یا هر سه مرحله روند پردازش اطلاعات رخ می دهد (بابایی امیری و همکاران، ۱۳۹۳). 

معرفی پرسشنامه خطاهای شناختی

میگونی (۱۳۸۰)، پرسشنامه خطاهای شناختی را ساخت و روی هشتاد نفر از افراد پادگان های نظامی شهر تهران و شهر میگون هنجاریابی کرد. پرسشنامه خطاهای شناختی (CET)، پنجاه جمله دارد که پنج وضعیت اجتماعی را ترسیم می کند: تصور شرکت در مصاحبه ای پذیرشی یا استخدامی، تصور مورد بدقولی قرار گرفتن، تصور داشتن حجم زیادی کار، تصور موردانتقاد قرار گرفتن و تصور شرکت در مهمانی ناخوشایند. در زمینه هر وضعیت اجتماعی، برای هر خطای شناختی ده گانه، پنج گزینه مناسب تدوین شده است. گزینه ها براساس مقیاس لیکرت، به گونه ای طراحی شده که به پاسخ «کاملا موافق»، ۴ نمره؛ «موافق» سه نمره؛ «بی نظر» دو نمره «مخالف»، یک نمره و کاملا مخالف» صفر نمره تعلق می گیرد. نمرات بالا در گزینه های کاملا موافق» و «موافق» در مقایسه با هنجار آزمون، بر وجود خطای مذکور دلالت دارد.

پرسشنامه خطاهای شناختی میگونی​ CET توسط داوود کربلایی و محمد میگونی (۱۳۸۰) ساخته شده که شامل ۵۰ سوال و ۵ موقعیت و ۱۰ زیر مقیاس زیر است: ١- تفکر همه یا هیچ. ۲- فیلتر ذهنی (منفی بینی). ۳- تعمیم افراطی. ۴ -نتیجه گیری عجولانه. ۵- برچسب زدن به دیگران. ۶- بی توجهی به امر مثبت. ۷- فاجعه سازی (بزرگ نمایی). ۸- عبارات بایدها (الزامات). 9- استدلال احساسی. ۱۰- شخصی سازی (خود مقصر بینی). مقیاس خطاهای شناختی میگونی​ CET قلم و کاغذی بوده و برای هر خطاهای شناختی ده گانه پنج گزینه تدوین شده است. 

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه خطاهای شناختی

در پرسشنامه خطاهای شناختی میگونی​ CET  از آزمودنی خواسته می شود با تصور ذهنی و قراردادن خود در فضای ترسیم شده به شکل خیالی، از بین ۵ حالت تنها برای هر عنوان یکی را به دلخواه انتخاب نماید . پاسخ کاملا موافق = ۴ نمره، موافق = 3 نمره، بی نظر = ۲ نمره، مخالف = ۱ نمره و کاملا مخالف = صفر نمره تعلق می گیرد. که نمرات بالا در گزینه های کاملا موافق و موافق" در مقایسه با هنجار آزمون دلالت بر وجود خطای مذکو

نمونه سوالات پرسشنامه خطاهای شناختی :

تصور کنید در یک مصاحبه پذیرشی و یا استخدامی قرار است شرکت کنید و از این بابت نگرانید. در این شرایط افکار زیر چقدر فکر شما را مشغول خود می سازند؟
1- همه مصاحبه های گزینشی و یا استخدامی ترسناک و اضطراب برانگیز است.
2- اگر شکست بخورم و موفق نگردم بسیار دردناک و غیرقابل پذیرش می شود.
3- ایراد از من خواهد بود، اگر مصاحبه کنندگان با من برخورد شایسته ای نکنند.

 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه خطاهای شناختی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: